05. marts 2019
Af: Liselotte Hillestrøm

Busserne kører også efter 1. juli

Efter at Region Midtjylland har valgt at nedprioritere støtten til den kollektive trafik i Hedensted Kommune, ser det nu ud til at lykkes for Hedensted Byråd i samarbejde med Horsens at redde både rute 104 og rute 220.

”Alle i byrådet er enige om, at vi ikke kan undvære de to ruter”

Vi bliver som landkommune klemt, når vi fra regionen bliver nedprioriteret, så det kun er de tre centerbyer der kan opnå støtte til kollektiv trafik.

Men alle i byrådet er enige om, at vi ikke kan undvære de to ruter – 104 langs Horsens Fjord til Horsens fra Juelsminde via Snaptun, Glud og Sejet og rute 220 Tørring-Ølholm-Uldum-Korning-Horsens. Begge ruter bliver flittigt brugt af vore unge mennesker til og fra uddannelse.

Rute 104 kan nøjes med at blive beskåret med nogle få afgange, fordi regionen har besluttet ikke at skære tilskuddet helt væk, men give et mindre tilskud de næste tre år, blandt andet fordi den har forbindelse til færgeafgangene til Hjarnø og Snaptun. Rute 220 reduceres til at køre 4 gange i hver retning på hverdage og 2 gange i hver retning på lørdage. De resterende afgange i den nuværende køreplan omdannes til Flexbus, som allerede fungerer på ruten i dag – det er systemet, hvor man skal ringe en time før og fortælle, hvor man vil med fra.

Jeg er meget glad for, at Hedensted Kommune i samarbejde med Horsens Kommune overtager finansieringen af ruterne. Driften af de to ruter koster Hedensted Kommune 1,6 millioner kroner om året. Jeg betragter det som en god og nødvendig investering for at fastholde den sammenhængskraft, der er så vigtig i en landkommune, hvor mange er afhængige af, at den kollektive transport fungerer. Med fortsat drift, ganske vist reduceret, af de regionale ruter suppleret med flexbus- og flextur-systemet er vi ikke så ringe stillet endda, efter at Region Midtjylland ændrede sin buspolitik ganske drastisk.