
Punkt 180 – Danmarksdemokraternes forslag om “nej til skolelukninger 2025-2029”
Når der kommer et så populistisk og hovedrystende dumt forslag, der reelt tvinger et helt byråd til at stemme for – fordi man ellers kommer til at fremstå som én, der “vil lukke skoler” – så nægter jeg altså at spille med!
Jeg kan kun undlade at stemme.
Jeg synes, det er dybt sørgeligt, at Danmarksdemokraterne kan tage en hel kommunalbestyrelse som gidsel i et symbolpolitisk ‘ikke bindende’ forslag om, – og ovenikøbet ikke engang garantere, at de ikke vil bruge samme nummer igen næste gang.
Men man må da rose dem for én ting:
Mit indlæg på mødet:
Punkt 180.
Jeg må sige, jeg undrer mig meget over forslaget.
Danmarksdemokraternes repræsentant har siddet som næstformand i Udvalget for Læring i snart fire år.
I den tid har vi i Socialdemokratiet – i ikke færre end to budgetforlig – fået indskrevet en hensigtserklæring om, at vi skulle nedsætte en skolegruppe, der skulle gennemgå hele skoleområdet med henblik på at opgradere vores skoler.
Vi har prioriteret og haft fokus på trivsel, faglig kvalitet, bedre faglokaler og bygningsforbedringer.
Det arbejde har vi haft et fælles ansvar for – og det er jo netop dér, den reelle skolepolitik ligger.
Derfor må jeg spørge Danmarksdemokraterne:
Skal vi nuværende politikere, nu sidde og bestemme, hvad en fremtidig kommunalbestyrelse må eller ikke må tage stilling til?
Eller er det at tage politisk ansvarlighed, at overlade ansvaret for skolernes fremtid til skolebestyrelserne alene?
For mig handler politisk ansvar om at tage de svære beslutninger, når de er nødvendige,
– ikke om at give symbolpolitiske løfter, som ingen ved, om de kan holde.
Jeg siger ikke ja til skolelukninger.
Jeg siger ja til, at vi fortsat tager ansvar for at udvikle gode, stærke og bæredygtige skoler for alle børnene i Hedensted Kommune.
Og hvis man virkelig ønsker at skabe ro om skolerne, så kunne det måske starte med at man holder op med hele tiden at nævne ordet skolelukninger.
Det er faktisk temmelig interessant at se, hvem det er, der bliver ved med at tale om det.
Tak for ordet!