
Aller øverst i affaldspyramiden står det mest logiske:
“Undlad at lave affald.”
Derfor glæder det mig, at Horsens Kommune – i modsætning til Hedensted – har valgt at følge mit eksempel. Gennem de tre seneste valg har jeg undladt at opsætte valgplakater. Det er et stærkt signal i en tid, hvor plastikforurening er en af de største miljøudfordringer.
I havet ender plasten i fødekæden. I vores drikkevand er der allerede målt store koncentrationer af mikroplast. Og samlet set producerer vi mere affald end nogensinde.
Her i Hedensted vil lygtepælene snart igen blive plastret til. Samlet set forbruger partierne i kommunen omkring fem ton jomfruplast på valgplakater – plast, som allerede dagen efter valget er reduceret til affald. Det burde give anledning til eftertanke.
“Fem ton jomfruplast til valgplakater – den 19. november er det affald.”
Jeg har selv enkelte plakater liggende i min garage, som jeg vælger at genbruge. Ser du et billede af mig fra 2008 eller 2016, er det ikke fordi jeg drømmer om en yngre udgave af mig selv – men fordi jeg bevidst vælger genbrug.
De penge, jeg sparer ved ikke at bestille nye plakater, sender jeg i stedet som donation til Plastic Change, der arbejder seriøst og fagligt med at bekæmpe plastikforurening.
Det er mit valg. Andre må træffe deres. Jeg gør det fordi jeg mener, at ansvarlighed skal begynde med os selv.
Miljøet har i forvejen trange kår. Vi behøver ikke gøre det værre – slet ikke i valgkampens navn.
Jeg håber naturligvis ikke, at mit valg forringer mine chancer for genvalg. Men hvis det er prisen, er jeg villig til at betale den.
Men. Der skal jo være plads til Miljøets Stemme i den nye kommunalbestyrelse.
Steen Christensen (S)
Løsning