
I Hedensted Kommune oplever mange sårbare børn og deres forældre desværre, at sagsbehandlingen trækker ud, og at hjælpen først kommer, når problemerne er vokset sig alt for store.
Det har store konsekvenser: børn, der føler sig alene, udvikler stress, herunder angst og skolevægring. og forældrene der står med en tung byrde og selv bliver presset og ensomme i kampen om at få hjælp. Men det behøver ikke være sådan.
I mit tidligere arbejde som områdeleder af Børn, Unge og Familier, har jeg erfaringer med, at der er gode muligheder for at vende udviklingen.
Hvis vi sikrer stabilitet i sagsbehandlingen, lytter mere til familiernes erfaringer og sætter tidligt indsats i centrum, kan vi forebygge mistrivsel og skabe langt bedre rammer for børnene.
Når familierne oplever, at systemet står på deres side, forsvinder noget af den ensomhed og utryghed, som i dag fylder alt for meget.
Vores børns trivsel skal være et fælles ansvar – ikke kun på papiret, men i praksis.
Lad os vælge at prioritere nærvær, hurtig hjælp og et helhedsblik på familiernes situation. Det vil ikke kun gavne de enkelte børn, familierne som helhed, men hele vores lokalsamfund.
Lad os sammen skabe en kommune hvor ingen børn og forældre føler, at de står alene med deres bekymringer.
Det skylder vi hinanden – og fremtidens generationer.